Blue Highway Jeans

Det här är ett inlägg där bilderna gör jobbet, se o njut.


"Vid nyårskiftet fick dom chansen att tillverka 10 par som skulle säljas på Sivletto i Stockholm. Med mycket bilder från arbetet så fick vi följa med bakom dörrarna till Blue Highway." - Danko


 

När man har ett intresse, i mitt fall allt som har med denim att göra, så samlar man på sig så mycket information som möjligt inom ämnet och det är då man tackar bloggar, nu har man en hel del som på ett eller annat sätt har något med denim att göra. En av dem är Blue Highways blogg. Två bröder från Eskilstuna som båda jobbar som jeansansvariga på varsitt JC. Deras blogg visar med bilder från deras resor genom eBay och U.S.A efter vintage denim. Och inte nog med det så har dom tagit sin denimfascination en nivå längre och börja tillverka egna jeans. Hade jag känt dom bättre hade jag frågat, hur fan hade ni tid? men ja antar att det svaret får vänta.

 

Vid nyårskiftet fick dom chansen att tillverka 10 par som skulle säljas på Sivletto i Stockholm. Med mycket bilder från arbetet så fick vi följa med bakom dörrarna till Blue Highway. Projektet vart klart enligt planerna och släpptes officiellt nu i Lördags (20/2) Jag personligen ser jeansen som ett samlarobjekt, för det är inget tvivel om att bröderna har lagt ner hela sin själ i sveriges kanske mest limiterade jeans, och förutom materialet är allting handgjort!

 

 

 

 

 

Denimtyget är 29 inch brett 16oz redline selvage som bröderna fick tag på via eBay, samma gäller för Amoskeag-tyget som dom använder på i bakfickorna. Amoskeag som även var denimleverantör till Levi´s fram till 1915 efter det använde sig Levi´s enbart denim från Cone Mills. Amoskeag gick i konkurs 1935.

 

Annan intressant info är att alla knapparna har pressats dit med handmaskin, nitarna i koppar har slagits fast med hammare och jeansen är sydda med en Single stitch maskin som tydligen ska vara ett pillergöra så bara den maskinen ger just ditt par jeans en speciell touch, överlocksömmarna är gjorda med en Singer black-top maskin som är från 1920-30-talet. Dom har även en egen brännare för läderpatchen.

 

 

 

 

 

Amoskeag-tyget, skulle vilja ha en skjorta i det här mönstret.

 

 

 

 

Passformen är rak med normal midja som hämtar inspiration från 40/50-talet. Storlekarna är 28-34, 30-34, 32-34 (3 st), 34-34 (2 st) 36-34 (2 st) och ligger på 2500kr. Idag(22/2) finns det bara kvar 30-34, 32-34 och 36-34 så skynda skynda, direktlänk till Sivlettos onlineshop finns Här.

 

 

 

 

 

Något som jag värderar väldigt högt förutom vintage denim är genuint hantverk. Jag vill att det paret jeansen som jag bär har en historia. Och Blue Highway är ett sånt par jeans. Och hade det inte varit för att jag är fattigast i världen hade jag definitivt plockat upp ett par.

Något säger mig att dom på Blue Highway kommer att lyckas med att nå vad deras mål nu är, men jag hoppas dom i fortsättningen kommer hålla produktionen på en så här nivå, Sverige har bra jeansmärken att skryta över men ingen av dem kan vad jag vet skryta med genuint hantverk iform av handgjorda jeans, något som ligger rätt i tiden.

Så med det sagt kan jag alltid rekommendera dig kära läsare, att plocka upp ett par av de 10 första Blue Highway jeans.

 

/Danko

 

Källor: Blue Highways Blogg * Sivletto * Denimdyrkaren


Kommentarer
Postat av: Simpen

Härligt att du gillar det, jag skall försöka komma in i det bloggandet igen men på senaste har det varit mycket annat att stå i med lite andra projekt och en annan blog jag driver.



Härlig blog du själv har och det fanns en hel del intressant läsning för en person som mig, som själv gillar Jeans och även sömnad(den hade du inte väntat dig!) :D



Ha det!

2010-02-24 @ 11:56:52
URL: http://simpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0