Nya Evisu, SS10

Evisu som varumärke ska ha mycket ”cred” för in inverkan i den japanska ”Replica movment” vars grund vision är vintagedenim. Evisu är också ett av de fem inofficiella medlemmarna i de som i jeansvärlden kallas för Osaka Five (Evisu, Warehouse, Fullcount, Denime, Studio d’Artisan) som är de mest inflytelserika och respekterade denimmärkerna i den japanska denimhistorien.

 

 

 

 

Evisu grundades 1991 i Osaka, Japan av Hidehiko Yamane som hade en passion för vintage jeans och den klassiska Levis 501 från 1944, det är även därifrån han blev inspirerad till att handmåla ”Fiskmås”-logotypen då 501:an från 1944 hade på grund av materialbrist från WW2 handmålade trademarksömmar på bakfickorna.

 

Med känsla för detaljer och  kvalité vart de en succé för den Casual denim-bäraren och i slutet på 90-talet va Evisu världens mest sålda jeans över 100$

 

alla bilder är nya Evisu jeans

Jag minns själv när jag gick första åren på gymnasiet när man såg lösa Evisu jeans med loggan målad över hela bakdelen, jag personligen tyckte det va skitfult, och även fast ingen sa det rakt ut så  va det mycket status inbakat i dom, med tanke på att alla visste att dom va sjukt dyra, ett pris som man på den tiden inte alls kunde föreställa sig lägga på ett par jeans. Men det tog inte lång tid efter innan Staaan (Skellefteå) svämmade över med fejkade Evisu jeans, polare som kom med ett par från bulgarien efter semestern eller bara köpt ett par på en marknad. Tillslut trodde man att alla va fejk och Evisu försvann snabbt från min värld.

 

 

 

2006 stötte Evisu på en del problem, Yamane anklagades tillsammans med två andra av hans företag att döja mer än 500 miljoner yen av inkomsterna och försökt ungå 160 miljoner yen i skatt under tre års tid.

 

Men under 2009 gick Evisu genom en extreme home makeover och Scott Morrison med en hel del lyckade varumärken i bagaget tillsattes som VD och Creative Director.

 

Nystarten av Evisu lägger fokusen på kvalite, hantverk och äkthet som gjorde dom till de mest populära jeansen på slutet på 90-talet och de nya kollektionerna kommer att göras lite ”cleanare” sett till både passform och utseende, till skillnad från den grundläggande visionen av Evisus skapare Hidehiko Yamane som använde sig av mycket färger och skrikande logotyper

 

Den nya kollektionen kommer att bestå av tre  delar.

 

Evisu Genes som kommer att ligga på 1100 – 1500 kronor.

Tänk nu-tid, modern, en mer ampassningsbar gällande passform, slitningar.

 

Evisu 1500 – 2000 kr

Tar en tillbaka i tiden, vintage plagg sett ur Evisus ögon.

 

Private Stock 4500 – 5300 kr

Är Vintage - Replica. och kommer att bestå av numrerade ”one-of-a-kind” kvalitéer, handfärgade logotyper och unika detaljer som brännmärken från tändare och handfägade knappar. Ju mer handgjort desto högre värde, så är det med de mesta här i världen.

 

 

De lilla jag har sett av bilderna så tycker jag jeansen verkar intressanta och skulle absolut kunna tänka mig spendera pengar på ett par.

 

/Danko

 

Va är ditt minne av Evisu? och va tror/tycker du om de nya kollektionerna?

 

Källor: Denimaniac.com * Evisu International * Cyanatrendland.com * Blenderagency.blogspot

 


Kommentarer
Postat av: Olle

Tycker det är synd att evisu som gör jeans i bra kvalitet kopplas samman med status bara på grund att de är dyra. Tycker själv inte om de mer skrikiga modellerna men de som är mer basic och smala i passformen ser jag inget fel på.



Har hört att om det finns en red tab på bakfickan så är det i 99 procent fake av de evisu man ser i sverige.

skulle gärna se ett inlägg om samurai!

2010-02-21 @ 16:54:53
Postat av: Danko

Jo det är synd att god kvalité inte fick den uppskattning den förtjänade, men jag var 16-17 och tror att de berodde på en mix av okunnighet och de klassiska identitets-sökandet i den åldern. Fast jag drar inte alla över en kant utan utgår enbart från egna erfarenheter.



Jo ska fortsätta lägga in lite inlägg om japanskt denim så vi får se va som dyker upp ;)

2010-02-21 @ 23:44:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0