Angry Video Game Nerd

Förkortat AVGN och även i vissa internetkretsar kallad The Nerd. Det är en karraktär skapad av James D. Rolfe. Hette från början Angry Nintendo Nerd men bytte för att försöka unvika juridiska problem med Nintendos Trademark.

 

 

James .D Rolfe, vars stora passion i livet handlade om att göra filmer, det va de han älskade. Men han började (som ni kan se i filmen nedan) att ta kort med en vanlig kamera - framkalla dom (på det gamla sättet, man skickar in o.s.v) och sätta in dom i en fotopärm med text så det blir som en "storyboard" (osäker på indusritermen) Och det va innan han fick tag på videokameran på 90-talet. Han använde familjens videokamera så pass mycket att man kunde tro att det va hans, och en videokamera på den tiden va dyra saker, speciellt för en som är 13 år. De närmare två hundra filmerna från tiden som barn tills äldre dagar la han upp på sin sida Cinemassacre.com. Hans 200:ade film är den nedanför där han ger en tillbakablick på hur hårt han arbetade för att göra filmer innan datorn komme in i hans liv.

 

Man kan inte låta bli att känna empati för hans slit med sina filmer, se så förstår du!

 

Med ett genuinet tv-spelsintresse gjorde han som mest bara för skoj för sina kompisar ett sidoprojekt en genomgång av NES-spelet Castlevnia II: Simon’s Quest som han la upp på cinemassacre.com 2004. Efter lovord för den recensionen bestämde han sig för att göra en recension av sitt mest hatade spel Dr. Jekyll and Mr. Hyde, med en överdiven användning av könsord, svordomar och obscena gester föddes The Angry Video Game Nerd. Hans polare Mike Makei insisterade på att James skulle lägga upp dom på youtube.com. Vilket han gjorde, 2006.




James D Rolfes bittra, lättretliga och vulgära karraktär gjorde succé genom att nå ut till alla retrogamers och med en lite humor poängtera alla idiotiska, ologiska och ibland nästintill omöjliga delar och sektioner ur spelen som så många därute kunde relatera till.

 

Jag komme först i kontakt med J.D Rolfe genom Cinemassacre 200 videon (videon ovan) och det va ingan annan än Jörgen som introducerade mig för honom för nästan två år sen, och indirekt vidare till AVGN. Och jag minns att det va avsnitt nummer 5 i ordningen med NES spelet Teenage Mutant Ninja Turtles som fick mig hooked på AVGN, och  jag är inte den enda.

 

Här följer några utmärkningar som han fått från youtube.com

 

#34 - Med flest prenumerationer (Hela perioden) - Globalt
#10 - Med flest prenumerationer (Hela perioden) - Regissörer - Globalt
#48 - Mest sedda (Den här veckan) - Regissörer - Globalt
#47 - Mest sedda (Den här månaden) - Regissörer - Globalt
#68 - Mest sedda (Hela perioden) - Globalt
#30 - Mest sedda (Hela perioden) - Regissörer - Globalt

 

Här kommer några som jag tycker är värda att se, det finns fler också men tar ett tag att leta upp alla. Enjoy!

 

Teenage Mutant Ninja Turtles. Möjligen den första avsnittet jag såg därför den som fick mig hooked.

 

Super Mario Bros 3 och The Wizard. Gillar delen med The Wizard genomgången. Kan tillägga att AVGN fick tillslut en introlåt, och som ni kan se så är de lite kul med alla remakes av övriga nerds!

* Han ger en genomgång av Nintendos Powerglove i ett avsnitt som ni hittar Här!

 

Och om ni fortfarande tycker om AVGN så kan ni klicka Här! för att komma till hans youtube profil

 

-Vissa tycker att hans överdivna svordomar kan verka mycket, vilket jag kan förstå men inget jag stör mig på, Gör du? Har du något favoritavsnitt? Eller är det här kanske en ny upplevelse för dig?

 

/Danko


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0